Na temat bezpieczeństwa stron oraz sklepów internetowych można mówić wiele. Warto skupić się na tym już na samym początku ich istnienia, aby uniknąć niekomfortowych sytuacji, jak chociażby włamanie do panelu administratora, a i takie rzeczy się zdarzają. Od czego należy zacząć? Najlepiej od certyfikatu SSL, który jest podstawowym narzędziem zapewniającym stronie bezpieczeństwo.

https

Co to jest certyfikat SSL?

Zadaniem certyfikatu SSL jest potwierdzenie wiarygodności strony. Co to dokładnie oznacza? Innymi słowy, umożliwia on szyfrowanie komunikacji pomiędzy stroną www, a użytkownikiem. Jak to dokładnie działa? Wprowadzając na stronie dane np. do formularza kontaktowego lub newslettera, użytkownik może mieć pewność, że dane te zostaną przekazane tylko użytkownikowi strony i nie przechwyci ich nikt nieproszony. Dokładniej rzecz ujmując, dane szyfrowane są jeszcze z poziomu komputera użytkownika, a w sieci przesyłane na serwer. Tam następuje dopiero ich odszyfrowanie. Ta funkcja jest bardzo ważna i jest podstawowym narzędziem zapewniającym na stronie bezpieczeństwo.

Jak poznać, że strona jest zabezpieczona certyfikatem SSL?

Wchodząc na stronę internetową, można gołym okiem zobaczyć, czy jest ona zabezpieczona certyfikatem SSL. Jak to sprawdzić? Wystarczy spojrzeć na pasek adresu, gdzie widoczny jest odpowiedni protokół. Jeśli strona przed docelowym adresem ma wpisane htttps:// a nie http://, oznacza to, że nie jest zabezpieczona. Obok adresu pojawia się najczęściej także kłódka, która świadczy o obecności certyfikatu SSL. Istnieje też coś takiego jak certyfikat o wysokim prestiżu. Najczęściej korzystają z niego banki – wówczas pasek adresu podświetlany jest na zielono.

Jak dokładnie działa certyfikat SSL?

Słyszeliście kiedyś o asymetrycznym szyfrowaniu? Właśnie na tym opiera się certyfikat SSL. Przeglądarka do szyfrowania przekazywanych danych używa tak zwanego klucza publicznego. Docelowy klucz prywatny znajduje się na serwerze strony, do której dane te zostają przekazane. Dzięki takiemu mechanizmowi, Twoje dane w sieci są absolutnie bezpieczne. Nie ma możliwości odsłuchać czy też odczytać ich w drodze z formularza do serwera.

Czy certyfikat SSL jest konieczny?

Najlepszym przykładem są firmy, które najwyżej pozycjonują się w Google. Każda z nich dba o poszczególne aspekty swojej strony czy też sklepu internetowego, w tym o bezpieczeństwo. Każdorazowo znaleźć można u nich różne certyfikaty SSL, które świadczą nie tylko o zabezpieczeniach, ale również o podejściu firmy do Klienta. Według ekspertów ds. SEO, certyfikat SSL w dzisiejszych czasach to absolutna konieczność.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.